Stad Antwerpen
Première

*WIJ/ZIJ*

Dalilla Hermans & Willem Blontrock

In 2024 vieren Dalilla Hermans en Willem Blontrock een bijzonder jubileumjaar. Ze zijn namelijk tien jaar getrouwd. Het is dit jaar ook tien jaar geleden dat Dalilla, aangemoedigd door Willem, haar allereerste open brief over racisme schreef. Tien jaar huwelijk. Tien jaar antiracisme activisme. In *Wij/Zij* vertellen Dalila & Willem over dat bijzondere, bewogen decennium. Over hun liefdesverhaal, dat elke storm doorstond en nog steeds bloeiend verder groeit. Over het navigeren van elkaars dromen en ambities en het ouderschap en alle kleine menselijke kantjes en hoekjes van het samenzijn. De afgelopen jaren deelden ze die reis met velen, maar in deze doodeerlijke performance leer je als nooit tevoren dit koppel kennen. Waar Dalilla de afgelopen jaren vaak de pen of microfoon vasthield, komt dit keer ook Willems stem ten volle aan bod. Niet enkel als de mastermind achter de muzikale knoppen, maar naast haar op het podium, met zijn eigen ervaringen om te delen.

Dalilla en Willems tienjarige huwelijk ging immers gepaard met unieke uitdagingen, vaak rechtstreeks gelinkt aan dat tienjarige activisme. Hoe is het om als man toe te kijken hoe je vrouw onderwerp van loze politieke discussies wordt? Hoe voelt het wanneer trollenlegers en een meedogenloos media-apparaat je gezin in het vizier nemen? Hoe ga je om met de afstand in ervaring als je in een interraciaal huwelijk zit maar samen door de bagger heen waadt? En hoe blijf je doorheen dat alles verliefd en hoopvol voor de toekomst van je kinderen?

Deze vragen vormen de kern van *Wij/Zij*.

Tijdens de voorstelling ontdek je een prachtig en uitzonderlijk liefdesverhaal. Een verhaal van twee creatieve en gepassioneerde mensen die het leven proberen navigeren zonder elkaar uit het oog te verliezen. Maar je ontdekt ook een pijnlijk en confronterend verhaal over onze maatschappij. Over haat, onbegrip, onrecht en de pijn die dat veroorzaakt bij mensen en binnen een huwelijk.

*Wij/Zij* gaat over Willem en Dalilla, maar eigenlijk over ons allemaal.

Beiden zullen op de scène staan met hun hart en hun historie. Met humor en muziek, maar ook met harde waarheden. Het belooft een bijzonder stuk te worden, waarin niets zwart/wit blijkt, maar niets grijs blijft.

Dalila Hermans & Willem Blontrock

Dalilla Hermans (°1986) is schrijver, theatermaker, trajectcoördinator, podcasthost, publiek spreker, illustrator en curator. Eigenlijk is ze een verhalenverteller, die telkens zoekt naar de juiste vorm om een verhaal te vertellen. Ze publiceerde zeven boeken sinds 2017, schreef de afgelopen jaren een honderdtal opiniestukken voor publicaties allerhande en gaf meer dan 400 lezingen in binnen en buitenland. Ze schreef en regisseerde drie theaterstukken: 'her(e)', 'Us (k)now', en 'Queen (M)other'. Daarnaast schreef ze sinds begin 2020 meer dan 500 cursiefjes voor de Standaard. In 2023 werd ze trajectcoördinator van de Brugse kandidatuur om Europese Culturele Hoofdstad te worden in 2030. Bij het grote publiek in Vlaanderen is ze vooral bekend door haar deelnames aan “De Slimste Mens ter Wereld” en door haar antiracisme activisme. Als je het haar zelf zou vragen is ze echter vooral mama van drie jonge kinderen én echtgenote van Willem. Zonder die laatste zou dit cv immers nooit mogelijk zijn geweest.

Willem Blontrock (°1988) is beatmaker, rapper, producer en leerkracht Nederlands en Zedenleer. Hij begon zijn muzikale reis op tienjarige leeftijd toen hij Franse Hiphop leerde kennen en de microbe te pakken kreeg. Als tiener richtte hij met bevriende muzikanten hiphop-collectief 'Nuff Said' op. In de jaren daarna brachtten zij twee studio-albums uit, Regenesis en Vis Viva, en deden ze zowat elk groot en klein podium in het land aan, als mede-pioneers van het genre. Als leerkracht stond hij acht jaar lang voor diverse klaslokalen maar de passie voor muziek verminderde nooit. Hij verzorgde de muziekregie van Dalilla’s theaterstukken, podcasts en eigenlijk zowat al haar creatieve uitspattingen. Maar ook hij zou zijn rol als vader van hun drie kinderen en haar man als de belangrijkste titels die hij draagt omschrijven.